VIZE LSD
Cinema (4. 1. 2002), rubrika: Speciál

Věrný průvodce generace květinových dětí, psychedelické hudby a generačního protestu 60. let se na filmovém plátně vtělil v halucinogenní výlety, které byly oslavou osvícení - jěž ovšem záhy vystřídala tma.

MONTANA SACRA
Díky surrealistickým obrazovým orgiím jako El Topo (1971) a Montana Sacra (1973) se stal Alejandro Jodorowsky kultovním režisérem newyorské filmové scény. Jeho filmy měly prokázat, "co si Severoameričané slibují od drog, rozšiřujících vědomí". Opojení - i bez tripu.

NAKED LUNCH
Podle literárního (a v zásadě nezfilmovatelného) popisu drogové anabáze beatnického básníka Williama S. Burroughse natočil David Cronenberg v roce 1991 snímek Naked Lunch. Jeho hrdina, spisovatel Bill Lee, se následkem konzumace halucinogenního insekticidu ocitá v podivné společnosti oživlého psacího stroje a obrovského brouka, promlouvajícího řitním otvorem. Podobně jako mnohé jiné filmové adaptace "drogových románů" nedosahuje ani tento experiment fantasmagorie knižní předlohy.

THE DOORS
Svou vizi 60. let vytvořil Oliver Stone v životopise zpěváka skupiny The Doors Jima Morrisona, který na křídlech hudby, mescalinu a alkoholu hledal nový rozměr vědomí, aby nakonec našel jenom smrt. Stylovým vrcholem filmu je hypnotická pouštní sekvence, v níž Morrisonovy vize ještěrky a starého indiána ústí v píseň The End. V roli Morrisona podal svůj životný výkon Val Kilmer.

STRACH A HNUS V LAS VEGAS
V roce 1996 vyslal Terry Gilliam Benicia Del Tora a Johnnyho Deppa na farmaceutickou odyseu do Las Vegas, aby v samém srdci zábavního průmyslu hledali americký sen. Stejně jako v románové předloze Huntera S. Thompsona z roku 1971 zjevují se i filmovým protagonistům v hotelových barech odpudiví ještěři a oni sami nakonec mutují v zombie s hadími ocasy.