Při odvykání pomáhá autogenní trénink
Lidové noviny (8. 1. 2002)
autorka: Markéta Ostřížková

Přestat kouřit! Kolikrát jste si již dali takové novoroční předsevzetí? Pokud patříte mezi ty, kterým se to povedlo, můžeme gratulovat. Je však stále mnoho těch, kterým se to stále nedaří.

PRAHA - Mnoho lidí, kteří se rozhodnou, že již cigarety nebudou součástí jejich života, stojí před problémem. Je lepší přestat kouřit najednou, nebo postupně snižovat dávky? Nedaří-li se úplná abstinence, považuje se i snížení počtu vykouřených cigaret za úspěch. Když je proces podpořen ještě náhradní nikotinovou léčbou, je zde předpoklad úplného vyléčení ze závislosti. Není určující, jak dlouho člověk kouřil, ale denní dávka a to, vytvořil-li si tělesnou závislost. Podle odborníků je náhradní léčba nikotinem nejlepší pomocí pro ty, kteří jsou na kouření závislí fyzicky a nejde u nich pouze o závislost psychosociální. "S odvykáním kouření to mají složitější ti, kteří jsou již na nikotinu závislí, začali kouřit velmi brzy nebo jsou závislí i na jiných drogách, například na alkoholu," vysvětluje klinická psycholožka Jana Koblihová z Ústřední vojenské nemocnice v Praze. Větší problémy mají i lidé, kteří trpí výraznějšími neurotickými potížemi. Ti se ze závislosti častěji dostávají pouze s pomocí odborníka - psychologa. V celé České republice fungují poradny pro odvykání kouření. Přehled o nich je dostupný na internetu nebo například v Drogovém informačním centru Státního zdravotního ústavu v Praze. "Kouřím už dvacet let, teď už je na odvykání pozdě," říká čtyřicetiletá Michaela S. Nemá však pravdu. S kouřením se vyplatí přestat kdykoliv. Ive vyšším věku. "Do poradny chodí kromě mladých lidí a lidí středního věku i třeba sedmdesátiletí," říká psycholožka Koblihová.

Nejčastější důvod je špatné zdraví
Jaké důvody vedou lidi k takovému rozhodnutí? Většinou již začali na vlastní kůži pociťovat různé zdravotní potíže. "Lidé, kteří do poradny chodí, již většinou zdravotní problémy mají. Například opakované záněty průdušek, dušnost, vážné plicní choroby včetně prokázané rakoviny," říká MUDr. Michaela Vaňková z poradny Clinicum ve Vysočanské ulici. Podle jejích slov někoho "vhodně vyděsí" prodělaný zápal plic nebo onemocnění u příbuzných. "Kromě zdravotních důvodů ovlivňují snahu s kouřením přestat i tlaky dětí, partnerů a v poslední době i pracoviště," doplňuje doktorka Koblihová. Finanční důvody nebývají podle jejích slov časté.

Doplňující léčba: nikotinové náplasti
Jak odvykací terapie probíhá? Odborník spolu s pacientem společně hledá optimální strategii tak, aby mu zvolený přístup co nejvíce vyhovoval. "Dobře se přitom uplatňují relaxační techniky, hlavně autogenní trénink. Jedná se o metodu sebeprožívání, sebeovládání, sebeřízení, seberegulace. Při něm se klient dostane do stavu vnitřního duševního soustředění při maximálním tělesném uvolnění. Žádoucích účinků se dosahuje použitím autosugesce. To je technika, při níž klient v relaxovaném, uvolněném stavu opakuje formulky typu: "Rozhodl jsem se, že nebudu kouřit" či "Zvládnu to". Dále se používají tělesná cvičení a jóga. "Všechny uvedené techniky mají vliv i na snížení úzkosti a deprese," říká doktorka Koblihová. Při abstinenčních příznacích je důležité, aby se klient cítil v co nejvyrovnanějším stavu. "Mezi nejčastější potíže patří podrážděnost, napětí, úzkost, neklid, deprese, pocit nepohody, zhoršená koncentrace, chuť na sladké, nespavost, pocení," vysvětluje. Jako doplnění odvykací léčby je pro závislého kuřáka vhodná náhradní nikotinová terapie. Ta je ve formě žvýkaček, náplastí nebo inhalátorů k mání bez předpisu v lékárnách. Nikotin v nich obsažený se dostane do těla a "uspokojí" příslušné receptory, aniž by působil zhoubně na orgány. Dávky se postupně snižují. I když se klientovi uleví již po kratší době, v žádném případě by neměl náhradní léčbu nikotinem předčasně ukončit. Měl by ji dodržet minimálně tři měsíce. Za tuto dobu klient zaplatí za žvýkačky necelé tři tisíce korun. Za den je to necelých padesát korun. Tolik v průměru stojí jedna krabička cigaret. Do poradny dochází klient zpočátku častěji - asi jedenkrát do týdne, pak se frekvence prodlužuje. Abstinenční příznaky jsou nejsilněji pociťovány v rozmezí tří až šesti týdnů. Největší riziko, že člověk znovu začne kouřit, je do tří až šesti měsíců. Za nekuřáka je klient považován po roce abstinence, kdy také probíhá poslední návštěva v poradně. Při ní se klientovi provede tzv. objektivní validizace - přístrojem se zkontroluje vydechovaný kysličník uhelnatý. Tím se zjistí, zda klient v posledních 12 hodinách skutečně nekouřil.

JAK ODVYKAT KOUŘENÍ
 
1. Dbejte na dostatečný odpočinek
2. Snažte se vyhnout místům, kde se kouří
3. Posilujte svoji vůli - jógou, relaxačním cvičením, tai-či
4. Věnujte čas sportovním aktivitám plavání, cvičení, lyžování
5. Užívejte nikotinové žvýkačky (náplasti, inhalátor) dostatečně dlouho
6. Zlepšete svoji životosprávu
7. Pamatujte, že i snížení počtu cigaret je úspěch