Zcenzurovaná reklama
Mladá fronta DNES (16. 1. 2002), autor: Martin Komárek

Zajímavější než reklamy oceněné asociací agentur jako nejlepší jsou ty, které byly zcenzurovány. Všimli jste si například, že v době, kdy jsme se třásli před antraxem, zmizel z jogurtů Danone slogan: "Miliardy přátelských bakterií"? V téže době odmítl jeden deník uveřejnit tento inzerát: "Antraxtivní vousatý čtyřicátník hledá ženu za účelem náhrady dvojčat. Značka: teror lásky." Většina nápadů, které se rodí v hlavách takzvaných kreativců, tedy mladých mužů omámených marihuanou, nikdy nespatří světlo světa, neboť by mohly případné zákazníky odpudit. "Firmy jsou zapšklé. Je jim milejší popisný žvást, medvídkové, kravičky, králíčkové a podobná havěť než štěpný vtip, který by zákazník jistě ocenil," říká jeden z těchto zhrzených mladíků. Nejlepší ze zapuzených reklam přinášíme proto zde. "Z barů naší země..." (reklama na tuzemský rum) "Až si u nás koupíte auto, uděláte ´AAA´!" (reklama na prodejce ojetých vozů) "Spojení české důkladnosti s německou nápaditostí." (reklama na automobilku Škoda). Odmítnuty byly i nápady pracující s netradiční vizualizací. Děcko pojídá bonbony. Je smutné, bonbony odhazuje. V tu chvíli z krabičky vystoupá Michael Jackson (dvojník téhož) a zazpívá: "Vaše čokoládová hvězda!" Nebo slogan: "Jezte vepřové půlky, jsou zdravé," doprovázená rozesmátou tváří Františka Chvalovského. Odmítnuta byla i tato výpravná scéna. Srbský anarchista pije pivo. Odhazuje láhev, tahá pistoli. Střílí arcivévodu. Hlas Radovana Lukavského k tomu říká: "Už víte, proč začala první světová válka. Ferdinand." Jinou zcenzurovanou reklamu nyní vidíme v televizi. Vtip je v tom, že pouze její část: Dva podnikatelé se rozkošnicky vezou v luxusním voze BMW, doslova se v něm rochní. Jeden z nich říká: "Už vím, co zítra změníme." V původní nezcenzurované verzi následuje záběr, jak se titíž podnikatelé vezou v mercedesu. Je nepochybné, že kdyby agentury tyto a podobné návrhy uvedly v život, reklamy by byly divácky přitažlivější. Na druhou stranu, do určité míry lze cenzuru pochopit. Ani my bychom přeci nechtěli, aby se naše děti dívaly na více než naturalistický výjev doprovázený textem: "Dva v jednom."